Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Το Τέρας
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Τα τελευταία τριάντα χρόνια συνηθίζω να περπατώ για αρκετές ώρες κυρίως στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, επειδή μου αρέσει να παρατηρώ τις γωνιές της, τα κτήρια της και τους ανθρώπους της. Το περπάτημα στην πόλη μου έδινε τη δύναμη να στοχάζομαι και να νοώ πράγματα και καταστάσεις. Τον τελευταίο καιρό, λόγω υποχρεώσεων συγγραφικών και άλλων, δεν ασκούσα τη συνήθεια αυτή. Σήμερα αποφάσισα να περπατήσω διατρέχοντας όλο το κέντρο. Συνειδητοποίησα, όμως, έξαφνα ότι η πόλη αυτή βαλκανοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Το περιβάλλον της θυμίζει έντονα την Ανατολική Ευρώπη της δεκαετίας του 1990. Στην πλειονότητα των ανθρώπων παρατήρησα ζωγραφισμένα στα πρόσωπά τους τον φόβο για το μέλλον, την απελπισία, τον πόνο. Η στάση των σωμάτων προδιέθετε μια κακομοιριά, ίσως μιζέρια και σίγουρα παραίτηση.
Έντεκα χρόνια μετά την πτώχευση της χώρας και ένα χρόνο τώρα με την πανδημία οι πληγές και τα τραύματα που υπάρχουν στο σώμα της κοινωνίας διευρύνονται αντί να επουλωθούν. Σταδιακά ολόκληρη η κοινωνία, εκτός από τις γνωστές(sic) εξαιρέσεις, εξαθλιώνεται αργά και σταθερά με συστηματική μέθοδο. Άλλοτε με πρόσχημα την οικονομική κατάρρευση, άλλοτε με πρόσχημα μια πραγματική κατά τα άλλα πανδημία, η ελληνική κοινωνία βυθίζεται όλο και περισσότερο στη φτώχεια και στην εξαθλίωση, οικονομική, πνευματική και πολιτιστική. Φυσικά όλη αυτή η θλιβερή κατάσταση, κατά την άποψή μου, θα φέρει στο εγγύς μέλλον και μεγάλη εθνική ήττα, με απώλεια εδαφών και εθνικής κυριαρχίας.
Το χειρότερο, όμως, κατά τη γνώμη μου δεν είναι κυρίως αυτό. Το τρομακτικότερο και το πιο ανησυχητικό από όλα είναι ότι οι άνθρωποι αρχίζουν να συνηθίζουν το τέρας αυτό και να φαίνεται σε αυτούς φυσιολογικός αυτός ο τρόπος ζωής. Είναι φρίκη ένας λαός να αποδέχεται τη μοίρα της οριστικής αφάνισής του.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Ένας Ύπουλος Τρόπος
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Όταν το Εγώ δεν γίνεται ο εαυτός του, δεν είναι ο εαυτός του.Αλλά το να μην είναι ο εαυτός του ισοδυναμεί με την απελπιστική τάση να θέλει κυριαρχήσει στα άλλα Εγώ. Πολλές φορές και με την θυματοποίηση. Αυτός είναι ο πιο ύπουλος τρόπος εξουσιαστικής επιβολής στους άλλους ανθρώπους.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Χειραγώγηση του Φόβου
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Η αγωνία, που προκύπτει από την ριζική εκκρεμότητα με τη θνητότητά μας, οδηγεί στον φόβο.Ο φόβος μας εγκλωβίζει στην επισφάλεια και μας κάνει ευάλωτους. Έτσι, για να νιώσουμε ασφάλεια, στο κοινωνικό πεδίο, επιζητούμε την ομπρέλλα προστασίας σε εξουσιαστικές δομές ή σε ομάδες (λ.χ. κόμματα) που προσκολλώνται σε εξουσιαστικές δομές. Όσο μεγεθύνονται η αγωνία και ο φόβος τόσο περισσότερο έντονο είναι το φαινόμενο αυτό. Εύκολα με αυτόν τον τρόπο χειραγωγούμαστε σε προσωπικό (οριζόντιο δίκτυο σχέσεων) και σε πολιτικό επίπεδο (κάθετο δίκτυο σχέσεων).
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Έρωτας και Φόβος II
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησής μου και επειδή πολλοί φίλοι με ρωτούν για την τελευταία φράση ότι «ο έρωτας είναι επικίνδυνος», ως μια φράση διφορούμενη και παράδοξη, οφείλω να τη διευκρινίσω. Όταν σε μια κοινωνία προωθείται ασύστολα ό,τι είναι ανέραστο, είτε με την υπερπροβολή της σεξουαλικότητας είτε με την ενοχοποίηση της γενετήσιας ορμής, τούτο ποτέ δε γίνεται χωρίς συγκεκριμένο στόχο. Γιατί άραγε, θα αναρωτηθεί κάποιος. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο έρωτας αληθεύει τις σχέσεις και ελευθερώνει, δημιουργώντας συναισθήματα (επ)ανάστασης. Η πανδημία, τον τελευταίο χρόνο, με την απαγόρευση της αφής, έχοντας ως συνέπεια και την «απαγόρευση» της όσφρησης και της γεύσης, όχι απλά δημιουργεί ανέραστους ανθρώπους, αλλά απανθρωποποιεί στον μέγιστο βαθμό, με συνέπεια ο φόβος να διαχέεται σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής. Είναι βέβαιο ότι μια ανέραστη κοινωνία είναι αδύναμη και παράλυτη μπροστά σε οποιαδήποτε κυρίαρχη δύναμη. Για αυτούς τους λόγους, λοιπόν, ο έρωτας είναι επικίνδυνος.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Έρωτας και Φόβος
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Ο Έρωτας και ο φόβος αποτελούν αντιθετικά στοιχεία μέσα στην ψυχή του ανθρώπου και στο συναισθηματικό και νοητικό πεδίο αντιστοιχούν στην αλήθεια και στο ψεύδος. Ο Έρωτας (με μια ευρύτερη έννοια και όχι μόνο για ένα συγκεκριμένο άτομο) για να είναι αυθεντικός έχει απόλυτη ανάγκη την αλήθεια και ο φόβος (σε οποιεσδήποτε από τις άπειρες μεταμφιέσεις του) έχει απόλυτη ανάγκη το ψέμα. Ο έρωτας και ο φόβος αντιστοιχούν στην έλξη και την απώθηση.
Στην αρχαία ελληνική μυθολογία (η οποία δείχνει σοφά αλληγορικά τη γέννηση, την εξέλιξη και τη λειτουργία του σύμπαντος, και όλους τους βασικούς νόμους και τις βασικές δυνάμεις του) ο έρωτας και ο φόβος αντικατοπτρίζονται στο αρχικό αντιθετικό ζεύγος της μυθολογικής κοσμολογίας που είναι ο έρωτας και το χάος.
Εν κατακλείδι, ο έρωτας διαλύει τους φόβους και οι φόβοι αφανίζουν τον έρωτα. Για αυτόν τον λόγο ο έρωτας είναι επικίνδυνος!
Τριαντάφυλλος Σερμέτης