Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Κατάρρευση της Εντιμότητας
- Κατηγορία: Άρθρα
του Τριαντάφυλλου Σερμέτη*
H ανθρωπότητα έχει εισέλθει τα τελευταία χρόνια σε μια περίοδο κατά την οποία όσο οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών αυξάνονται, παγιώνοντας συνθήκες κοινωνικής ανισότητας, τόσο η τιμή της ανθρώπινης ζωής ευτελίζεται. Όλα τούτα οφείλονται, εν πολλοίς, στην κατάρρευση της έννοιας της εντιμότητας. Γιατί, όμως, η ανθρωπότητα έχει περιέλθει σε μια τέτοια κατάσταση; Τι σημαίνει να είναι κάποιος ανέντιμος;
Εντιμότητα συνιστά ο δίκαιος και διαφανής τρόπος συμπεριφοράς τόσο απέναντι στον εαυτό μας όσο και στη σχέση μας με τους άλλους. Ο έντιμος άνθρωπος πάντα απολαμβάνει της εμπιστοσύνης και του σεβασμού των συνανθρώπων του. Το πρώτο παιδί της ανεντιμότητας είναι το ψέμα. Πολλές φορές το ψέμα ειπώνεται λόγω της έλλειψης γνώσης, επιχειρώντας κάποιος να καλύψει το εν λόγω έλλειμμά του. Αρκετές φορές το ψέμα υιοθετείται ως καύχηση για δεξιότητες που δεν υφίστανται. Κατά συνέπεια, η ανεντιμότητα έχει να κάνει περισσότερο με τον ίδιο τον εαυτό του ανέντιμου, που προτιμά πρώτιστα να εξαπατά τον εαυτό του. Η ανεντιμότητα αποτελεί εμπόδιο στον ίδιο τον άνθρωπο ώστε να πραγματώσει εκείνο που μπορεί και θέλει. Είναι μια ασθένεια, όπως ο καρκίνος, που εξαπλώνεται από το ατομικό στο κοινωνικό επίπεδο. Το δεύτερο παιδί της ανεντιμότητας είναι η υποκρισία. Η επιβολή του μονόδρομου σε μια στερεοτυπική υλιστική ευτυχία έχει εξουθενώσει τους ανθρώπους στην αναζήτησή της. Η προσπάθεια κατάκτησής της, μέσα από διαδρομές που δεν γνωρίζουν ηθικούς φραγμούς, ποτέ δεν έμοιαζε τόσο επιθυμητή από τόσο μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Το ίδιο συμβαίνει στους πολιτικούς, αρκεί να δει κανείς το μόνιμο χαμόγελο στα χείλη, όπως επίσης και μια μόνιμη κατάσταση χαρωπής (sic) εικόνας στις τηλεοπτικές εκπομπές. Οι ειδήσεις και οι ενημερωτικές εκπομπές της τηλεόρασης αποτελούν το μέσο χειραγώγησης των τηλεθεατών. Οι συμμετέχοντες «δημοσιογράφοι» συνεισφέρουν στο ανέντιμο παιχνίδι της χειραγώγησης, υπηρετώντας τα συμφέροντα των εργοδοτών τους. Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως θεσμός, αποτελεί τον ορισμό της υποκρισίας (μήπως άραγε ήρθε η ώρα να υπάρξει μια έντιμη συζήτηση στην Ελλάδα για τη σχέση μας με την ΕΕ;).
Η επικράτηση της ανεντιμότητας είναι η κόλαση που έχει δημιουργήσει η ανθρωπότητα για τον εαυτό της. Ο Lewis Andrews, ένας σύγχρονος ψυχολόγος, στο βιβλίο του Thine Own Self Be True (1989) εξηγεί στη θεωρία του ότι «η ανέντιμη συμπεριφορά είναι η ρίζα των περισσότερων ψυχολογικών προβλημάτων μας». Με το να είναι κανείς έντιμος διασφαλίζει ότι είναι απαλλαγμένος από όλα τα βάρη της ενοχής και των τύψεων.
Δεν είναι μόνο οι διεφθαρμένοι πολιτικοί, οι εγκληματίες και οι απατεώνες που είναι ανέντιμοι. Μια κοινωνία αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από συνηθισμένους ανθρώπους, που μοιάζουν να αποδέχονται και να υιοθετούν την ανεντιμότητα ως θεμιτό μέσο επίτευξης της κοινωνικής καταξίωσης. Όσο περισσότερο ανέντιμος είναι ένας άνθρωπος τόσο περισσότερο θρασύς και αγενής γίνεται, λαμβάνοντας χαρακτηριστικά που, με στρεβλό τρόπο, τείνουν να επιδοκιμάζονται στην κοινωνία μας ως απαραίτητα στοιχεία επιβίωσης. Σε αντίθεση όμως με όλα τα παραπάνω, εάν τα μέλη μιας κοινωνίας είναι τίμια, αξιοπρεπή και δίκαια, ολόκληρη η κοινωνία ωφελείται, καθώς αρχίζει να λειτουργεί ο «νόμος της έλξης».
Τις κοινωνίες τις αλλάζουν οι άνθρωποι. Επιστροφή στην αρετή της εντιμότητας είναι η μετάβαση της ανθρωπότητας από τη νηπιώδη ηλικία στην ωρίμανσή της. Επιστροφή στην εντιμότητα είναι η αθωότητα της φύσης του ανθρώπου. Η εντιμότητα αποτελεί την αξία της ανθρωπινότητας στην απανθρωπία του μέλλοντός μας.
* Ο Τριαντάφυλλος Σερμέτης είναι Δρ. Φιλοσοφίας
Write comment (0 Comments)Οι Ψυχές
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Θα έρθει ίσως μια εποχή που οι ψυχές θα αναγνωρίζουν η μία την άλλη δίχως τη διαμεσολάβηση της ύλης, δίχως τις αισθήσεις μας. Κάθε μέρα γίνομαι όλο και πιο βέβαιος ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν να φέρουν την ψυχή τους στην ορατότητα της ύπαρξής τους. Στις καθημερινές πράξεις τους συμμετέχει αυτή ολοένα και πιο πολύ. Αντίθετα από αυτό που προβλέπουν οι πολλοί για έναν κόσμο μετανθρωπιστικό, οδεύουμε σε μια εποχή πνευματική. Υπάρχουν περίοδοι στην ανθρώπινη ιστορία που ανεξήγητα, υπακούοντας σε άγνωστους νόμους, επανέρχεται η ψυχή στην ύπαρξη με απροσδόκητους και ποικίλους τρόπους. Στις περιόδους αυτές οι άνθρωποι βρίσκονται πιο κοντά στον εαυτό τους, στα αδέλφια τους και στους δικούς τους ανθρώπους. Κατανοούν πιο βαθιά το παιδί, τον κατατρεγμένο, τον βασανισμένο.
Η εποχή δεν το δεικνύει αυτό το γεγονός, καθώς η τέχνη και τα γράμματα βρίσκονται σε παρακμή και μόνο ως καταναλωτικό προϊόν πωλούνται, όπως τα ζαρζαβατικά. Παρόλα αυτά, πλάι σε αυτά υπάρχουν ίχνη μιας άλλης ζωής σιωπηλής που κραυγάζει και αναδύεται με έναν τρόπο που φαίνεται ανεξήγητος.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Έννοια της Προσοχής
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Η προσοχή είναι αυτή η κατάσταση του νου που προετοιμάζει κάποιον να λάβει εντυπώσεις. Ανάλογα με τον βαθμό προσοχής τα αντικείμενα δημιουργούν μια ισχυρή ή αδύναμη εντύπωση. Όσο πιο ισχυρή είναι η εντύπωση τόσο το αντικείμενο δυναμώνει στη συνείδηση. Η προσοχή είναι απαραίτητη ακόμη και στην απλή πράξη της όρασης. Έτσι, επιτυγχάνεται η μέγιστη γνώση του αντικειμένου που θα μορφοποιήσει τον άνθρωπο. Δίχως την προσοχή η γνώση παραμένει απλή γνώση χωρίς συνείδηση.
Όταν κάποιος θέλει να μη γνωρίζεις αποπειράται να διασπάσει την προσοχή. Τούτο επιτυγχάνεται κυρίως με δύο τρόπους: Πρώτον με καταιγισμό πληροφοριών και δεύτερον με ταχύτατες εικόνες.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η χαμένη Αυθεντικότητα
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Πολλοί άνθρωποι έχουν καταλήξει να λειτουργούν μηχανιστικά σε μια κοινωνία μίμησης που συνεχώς κατεβάζει τον πήχη στον χαμηλότερο κοινό παρονομαστή. Με πιο σύγχρονους όρους, μπορούμε να πούμε ότι το να ζεις σε μια τέτοια κοινωνία που χαρακτηρίζεται από μια τέτοια «μαζικοποίηση» οδηγεί σε μια εκτεταμένη «απόγνωση» που έρχεται στο προσκήνιο ως έλλειψη πνεύματος, άρνησης και περιφρόνησης.
Το παραπάνω οφείλεται, εν πολλοίς, στην έλλειψη αυθεντικότητας. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε σταματήσει να είμαστε πιστοί στην αναπόφευκτη ένταση που υπάρχει στον πυρήνα του ανθρώπινου εαυτού. Αυτό θα επιτυγχανόταν αν αναγνωριζόταν με σαφήνεια η θεμελιώδης ακαθοριστία της ανθρώπινης κατάστασης. Η αυθεντικότητα συνίσταται στο να έχουμε μια αληθινή και ξεκάθαρη συνείδηση της κατάστασης και στην ανάληψη των ευθυνών και των κινδύνων που εμπεριέχει αυτή στην αποδοχή της.
Ο αυθεντικός εαυτός δεν διαφθείρεται από τις πιέσεις, την ανταγωνιστικότητα και τη συμμόρφωση στη σύγχρονη δημόσια ζωή.
Το να είσαι αυθεντικός σημαίνει να είσαι ξεκάθαρος σχετικά με τα πιο βασικά συναισθήματα, τις επιθυμίες και τις πεποιθήσεις σου και να εκφράζεις ανοιχτά τη θέση σου στον δημόσιο χώρο. Αυτή η ικανότητα είναι ακριβώς το χαρακτηριστικό ενός ανθρώπου που μπορεί να είναι αποτελεσματικός ως μέλος μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Να έχει τη δυνατότητα ώστε οι επιθυμίες και οι πεποιθήσεις του να εκφράζονται ανοιχτά στη δημόσια σκηνή.
Η χαμένη αυθεντικότητα οδηγεί αναπότρεπτα σε κοινωνιοπαθείς και εγωπαθείς συμπεριφορές, κατευθύνοντας τις σύγχρονες κοινωνίες σε κενά νοημάτων και σε δυστοπικές μηδενικές αξίες.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Υπερπραγματικότητα
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Παραδινόμαστε σταδιακά σε ένα σύμπαν της υπερπραγματικότητας στην οποία η ψυχαγωγία, η ψηφιακή τεχνολογία και η επικοινωνία παρέχουν εμπειρίες πιο έντονες από τις σκηνές της συνηθισμένης καθημερινότητας, καθώς και από τους κώδικες και τα μοντέλα που δομούν την καθημερινή ζωή. Το βασίλειο του υπερπραγματικού (π.χ. προσομοιώσεις της πραγματικότητας από ψηφιακά μέσα, εμπορικά κέντρα και καταναλωτικές φαντασιώσεις, τηλεοπτικά αθλήματα, παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ.) γίνονται περισσότερο πραγματικά από το πραγματικό, με συνέπεια οι εικόνες και οι κώδικες του υπερπραγματικού να έρχονται να ελέγξουν τη σκέψη και τη συμπεριφορά.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να ζούμε σε έναν μη γραμμικό κόσμο όπου είναι αδύνατο να χαραχθούν αιτιακοί μηχανισμοί στη σκέψη και να διαμορφώνεται μια κατάσταση κατά την οποία οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με μια συντριπτική ροή εικόνων, κωδίκων και μοντέλων, εκ των οποίων το καθένα από αυτά μπορεί να διαμορφώσει τη σκέψη ή τη συμπεριφορά ενός ανθρώπου.
Σε αυτό το σύμπαν οι υποκειμενικότητες κατακερματίζονται και χάνονται σε μια άβυσσο τρόμου. Αυτό αποτελεί τη βασική αιτία παρανοϊκών αντιλήψεων που αναδείχθηκαν σε σχέση με τη πανδημία.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης