Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Εποχή της Μετα-Αλήθειας
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Η έννοια της Μετα-Αλήθειας εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια στο προσκήνιο, προκειμένου να περιγράψει εύγλωττα την πραγματικότητα που διαμορφώνεται. Η πραγματικότητα που βιώνουμε εξασθενεί, εξαιτίας της μεγάλης έκρηξης των πληροφοριών και της ανάπτυξης της ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Δημιουργήθηκε ένα μεγάλο σούπερ μάρκετ πληροφοριών, όπου ο καταναλωτής αγοράζει το προϊόν που του αρέσει. Κατασκευάζει έτσι μια δική του πραγματικότητα, υποκειμενική, ερμηνευτική, έχοντας ο καθένας τη δική του γνώμη, και διαβάζοντας (αγοράζοντας) τις πληροφορίες με τις οποίες συμφωνεί. Έτσι, λοιπόν, δημιουργούνται πραγματικότητες ατομικές με στεγανά. Δημιουργείται με αυτόν τρόπο μια μεγάλη απόσταση από το πραγματικό γεγονός. Όλο αυτό οφείλεται οπωσδήποτε στην κρίση των θεσμών και στην κρίση της επιστημονικής αλήθειας.
Αυτός που επιχειρεί να κατασκευάσει μια διαφορετική πραγματικότητα, αν κάποιος του πει ότι σε αυτή την πραγματικότητα που πιστεύει δεν βασίζεται σε καμιά αληθινή αποδεικτική, απαντά αφοριστικά ότι είναι η γνώμη του. Για παράδειγμα, σε σχέση με εκείνους που αντιτίθενται στους εμβολιασμούς κατά των ασθενειών και εκείνους που αρνούνται την υπερθέρμανση του πλανήτη, όχι μόνο λένε μια άλλη ιστορία για τα ίδια γεγονότα και προτείνουν μια ανταγωνιστική θεωρία σε σχέση με την αποδεκτή επιστημονική θεωρία, αλλά επίσης αρνούνται γεγονότα που ανακαλύφθηκαν στην πραγματικότητα και τα οποία παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια μυριάδων επιστημονικών πειραμάτων και από πολλά χρόνια ανθρώπινης εμπειρίας, και προτιμούν τα γεγονότα που υποστηρίζουν και ενισχύουν την πίστη τους έναντι εκείνων που την αντικρούουν. Αυτή είναι η πρόκληση των εναλλακτικών γεγονότων.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η εποχή της Μετα-Αλήθειας να χαρακτηρίζεται από ένα χάος πληροφοριών και αληθειών, που διασπούν παραπέρα τον άνθρωπο μετατρέποντάς τον σε άτομο και προάγοντας τον ατομισμό του. Όταν δεν υφίσταται μια κεντρική αναφορά, αλλά οι αλήθειες πηγάζουν από μύριες πηγές, το αποτέλεσμα οδηγεί στο μηδέν.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Οι Συνέπειες της Πανδημίας
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Η πανδημία έχει διαταράξει τη ζωή των ανθρώπων, έχει προκαλέσει ένα σοκ στην ψυχική υγεία και έχει αφήσει ένα βαθύ ίχνος φόβου, άγχους, αγωνίας, ενοχής, αβεβαιότητας, κατάθλιψης, θλίψης και πένθους, που έχει διαχυθεί στο σύνολο της κοινωνίας. Και αυτό παρατείνεται με μια διαρκή κατάσταση, της οποίας το τέλος δεν φαίνεται.
Η φυσική απομόνωση, ο φόβος, η οικονομική απώλεια, ακόμα και η παραπληροφόρηση, έχουν εξαπλώσει την ψυχολογική δυσφορία στον πληθυσμό. Ο σπόρος αυτός των αρνητικών συναισθημάτων, που φυτεύτηκε τον τελευταίο χρόνο, θα φανεί τα επόμενα χρόνια στις κοινωνικές συμπεριφορές. Ειδικότερα, η φυσική αντίδραση από τη νέα γενιά, που μεγαλώνει σε ένα τόσο καταπιεστικό περιβάλλον, θα είναι ίσως απρόβλεπτη, αλλά διόλου παράξενη.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Επανακάλυψη του Κόσμου
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Έχουμε έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι δεν μπορούν ή δεν ξέρουν πώς να ζουν μαζί πια, δεν ξέρουν πώς να ξεπεράσουν τις θρησκευτικές διαφορές, ή του χρώματος, ή οποιεσδήποτε άλλες. Οι άνθρωποι πνίγονται μέσα στην ταυτότητα που έχουν και στον διαρκή αγώνα ενάντια σε όλους τους άλλους. Νομίζω ότι βαδίζουμε σταθερά στον δρόμο της αυτοκαταστροφής. Χρειάζεται απαραίτητα να φανταστούμε κάτι διαφορετικό, ένα διαφορετικό είδος σχέσης μεταξύ εθνών και ανθρώπινων κοινοτήτων.
Πρέπει να ανακαλύψουμε ξανά τον κόσμο.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Ο Αδύναμος Άνθρωπος
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Τον αδύναμο και τον φοβισμένο άνθρωπο τον διακρίνει κανείς εύκολα από τον φανατισμό του, την εμμονή και τον δογματισμό του σε μια ιδέα και τη διαρκή αναζήτηση εχθρών γύρω από αυτή την ιδέα του. Αυτή η τυφλότητα του νου προσελκύει τον κάθε εξουσιαστή, διότι αυτός ο άνθρωπος είναι εύκολα διαχειρίσιμος. Την εποχή αυτή ζούμε την άνοδο αυτού του φαινομένου.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Οι Δάσκαλοι
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Οι δάσκαλοι διαχρονικά, είτε το αποδέχονται μερικοί είτε όχι, αποτελούν σημείο αναφοράς της γνώσης, καθώς οι ίδιοι είναι οι φορείς της. Για αυτούς τους λόγους, ανέκαθεν τον θεσμό του δασκάλου οι κοινωνίες τον σέβονταν. Τα τελευταία γεγονότα, με τον αποκεφαλισμό του Γάλλου καθηγητή αλλά και με τον εξευτελισμό της αξιοπρέπειας του Πρύτανη και πλείστα ακόμα καθημερινά παραδείγματα στα σχολεία απαξίωσης των δασκάλων, δείχνουν και έμπρακτα πια ότι οι κοινωνίες θέλουν να κόψουν το κεφάλι της γνώσης και να την εξευτελίσουν. Η γνώση, ως αξία, θεωρείται κάτι παράταιρο και άχρηστο και μόνο η εργαλειακή της χρησιμότητα μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα, αλλά αυτή δεν χρειάζεται καν τον δάσκαλο. Αυτές οι κοινωνίες, όμως, που σκέφτονται με αυτόν τρόπο είναι, ήδη, στο σκοτάδι και πλέουν ολοταχώς στον ολοκληρωτισμό αλλά δεν το γνωρίζουν, αφού, ήδη, στη συνείδησή τους έχουν θανατώσει τον δάσκαλο, δηλαδή τον εαυτό τους.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης