Παράκαιροι Συλλογισμοί
- Details
- Written by Super User
- Category: Παράκαιροι Συλλογισμοί
- Hits: 1138
Η ανθρώπινη ύπαρξη συνεπάγεται πολλαπλούς πόνους. Νιώθουμε πόνο σωματικό, ψυχολογικό και ηθικό. Υποφέρουμε από ασθένειες, από συμπόνια, από την απώλεια των άλλων και από την υπαρξιακή μας αγωνία εν αναμονή του θανάτου μας. Γιατί και πώς να ζούμε όταν ξέρουμε ότι θα χάσουμε άλλους και θα πεθάνουμε οι ίδιοι; Πώς μπορούμε να αντέξουμε όλα αυτά τα κακά; Το πρόβλημα του πόνου είναι σοβαρό, είναι μια δοκιμασία που κάθε άνθρωπος πρέπει να αντιμετωπίσει με τον εαυτό του. Συνήθως αποκρύπτουμε τον ανθρώπινο πόνο, ενώ τον βιώνουμε και τον αντιλαμβανόμαστε. Κατά πρώτον, ο πόνος υφίσταται στον εαυτό μας. Κατά δεύτερον, μεταδίδεται στους άλλους οι οποίοι τον νιώθουν διαφορετικά από τον πάσχοντα. Τρίτον, ο πόνος σχετίζεται πιο άμεσα με τις αποστάσεις, δηλαδή επιχειρούμε να τον αποκρύψουμε από τον εαυτό μας και από τους άλλους. Όταν ο πόνος στέκει σε απόσταση, μακριά μας, τότε αναλαμβάνουν να τον μεταμορφώσουν οι πολιτικοί, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και η λογοτεχνία. Έτσι, όμως, συνήθως διαστρεβλώνεται ή ακόμη περισσότερο παραμένει αδιάφορος. Μεταμορφώνεται σε πόνο του ανοήτου.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
- Details
- Written by Super User
- Category: Παράκαιροι Συλλογισμοί
- Hits: 1133
Θα έρθει ίσως μια εποχή που οι ψυχές θα αναγνωρίζουν η μία την άλλη δίχως τη διαμεσολάβηση της ύλης, δίχως τις αισθήσεις μας. Κάθε μέρα γίνομαι όλο και πιο βέβαιος ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν να φέρουν την ψυχή τους στην ορατότητα της ύπαρξής τους. Στις καθημερινές πράξεις τους συμμετέχει αυτή ολοένα και πιο πολύ. Αντίθετα από αυτό που προβλέπουν οι πολλοί για έναν κόσμο μετανθρωπιστικό, οδεύουμε σε μια εποχή πνευματική. Υπάρχουν περίοδοι στην ανθρώπινη ιστορία που ανεξήγητα, υπακούοντας σε άγνωστους νόμους, επανέρχεται η ψυχή στην ύπαρξη με απροσδόκητους και ποικίλους τρόπους. Στις περιόδους αυτές οι άνθρωποι βρίσκονται πιο κοντά στον εαυτό τους, στα αδέλφια τους και στους δικούς τους ανθρώπους. Κατανοούν πιο βαθιά το παιδί, τον κατατρεγμένο, τον βασανισμένο.
Η εποχή δεν το δεικνύει αυτό το γεγονός, καθώς η τέχνη και τα γράμματα βρίσκονται σε παρακμή και μόνο ως καταναλωτικό προϊόν πωλούνται, όπως τα ζαρζαβατικά. Παρόλα αυτά, πλάι σε αυτά υπάρχουν ίχνη μιας άλλης ζωής σιωπηλής που κραυγάζει και αναδύεται με έναν τρόπο που φαίνεται ανεξήγητος.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
- Details
- Written by Super User
- Category: Παράκαιροι Συλλογισμοί
- Hits: 1281
Η προσοχή είναι αυτή η κατάσταση του νου που προετοιμάζει κάποιον να λάβει εντυπώσεις. Ανάλογα με τον βαθμό προσοχής τα αντικείμενα δημιουργούν μια ισχυρή ή αδύναμη εντύπωση. Όσο πιο ισχυρή είναι η εντύπωση τόσο το αντικείμενο δυναμώνει στη συνείδηση. Η προσοχή είναι απαραίτητη ακόμη και στην απλή πράξη της όρασης. Έτσι, επιτυγχάνεται η μέγιστη γνώση του αντικειμένου που θα μορφοποιήσει τον άνθρωπο. Δίχως την προσοχή η γνώση παραμένει απλή γνώση χωρίς συνείδηση.
Όταν κάποιος θέλει να μη γνωρίζεις αποπειράται να διασπάσει την προσοχή. Τούτο επιτυγχάνεται κυρίως με δύο τρόπους: Πρώτον με καταιγισμό πληροφοριών και δεύτερον με ταχύτατες εικόνες.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
- Details
- Written by Super User
- Category: Παράκαιροι Συλλογισμοί
- Hits: 1314
Πολλοί άνθρωποι έχουν καταλήξει να λειτουργούν μηχανιστικά σε μια κοινωνία μίμησης που συνεχώς κατεβάζει τον πήχη στον χαμηλότερο κοινό παρονομαστή. Με πιο σύγχρονους όρους, μπορούμε να πούμε ότι το να ζεις σε μια τέτοια κοινωνία που χαρακτηρίζεται από μια τέτοια «μαζικοποίηση» οδηγεί σε μια εκτεταμένη «απόγνωση» που έρχεται στο προσκήνιο ως έλλειψη πνεύματος, άρνησης και περιφρόνησης.
Το παραπάνω οφείλεται, εν πολλοίς, στην έλλειψη αυθεντικότητας. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε σταματήσει να είμαστε πιστοί στην αναπόφευκτη ένταση που υπάρχει στον πυρήνα του ανθρώπινου εαυτού. Αυτό θα επιτυγχανόταν αν αναγνωριζόταν με σαφήνεια η θεμελιώδης ακαθοριστία της ανθρώπινης κατάστασης. Η αυθεντικότητα συνίσταται στο να έχουμε μια αληθινή και ξεκάθαρη συνείδηση της κατάστασης και στην ανάληψη των ευθυνών και των κινδύνων που εμπεριέχει αυτή στην αποδοχή της.
Ο αυθεντικός εαυτός δεν διαφθείρεται από τις πιέσεις, την ανταγωνιστικότητα και τη συμμόρφωση στη σύγχρονη δημόσια ζωή.
Το να είσαι αυθεντικός σημαίνει να είσαι ξεκάθαρος σχετικά με τα πιο βασικά συναισθήματα, τις επιθυμίες και τις πεποιθήσεις σου και να εκφράζεις ανοιχτά τη θέση σου στον δημόσιο χώρο. Αυτή η ικανότητα είναι ακριβώς το χαρακτηριστικό ενός ανθρώπου που μπορεί να είναι αποτελεσματικός ως μέλος μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Να έχει τη δυνατότητα ώστε οι επιθυμίες και οι πεποιθήσεις του να εκφράζονται ανοιχτά στη δημόσια σκηνή.
Η χαμένη αυθεντικότητα οδηγεί αναπότρεπτα σε κοινωνιοπαθείς και εγωπαθείς συμπεριφορές, κατευθύνοντας τις σύγχρονες κοινωνίες σε κενά νοημάτων και σε δυστοπικές μηδενικές αξίες.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης