Διαίρει και βασίλευε (από το Λατινικό divide et impera) είναι εκείνη η στρατηγική τεχνική που διατηρεί κάποιος την εξουσία διασπώντας σε μεμονωμένα κομμάτια εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ισχύ. Η χρήση αυτής της τεχνικής αποσκοπεί στην ενδυνάμωση του κυρίαρχου, προκειμένου να ελέγξει μεγάλους πληθυσμούς ή ομάδες διαφορετικών συμφερόντων, οι οποίες αν παραμείνουν συλλογικές και ενωμένες θα αντιταχθούν στον κανόνα του κυρίαρχου. Ο Machiavelli ισχυρίζεται ότι ένας καπετάνιος θα πρέπει να προσπαθεί με κάθε πρόσφορο μέσο να διαιρέσει τις δυνάμεις του εχθρού. Εκείνος που κυβερνά έχει ως εχθρό του τον λαό του. Ο ενωμένος λαός είναι βέβαιο ότι τον κυβερνήτη εύκολα θα τον ρίξει. Η λύση για να γλυτώσει ο κυρίαρχος, κατά τον Machiavelli, είναι να σπείρει τη διχόνοια στον λαό.
Χαρακτηριστικά στοιχεία αυτής της τεχνικής είναι η δημιουργία ή η ενθάρρυνση διαχωρισμών μεταξύ μεγάλων ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία, ώστε να αποτραπούν συμμαχίες που θα μπορούσαν να στραφούν ενάντια στον κυρίαρχο. Ο ηγέτης δίνει αμέριστη βοήθεια και προώθηση σε όσους είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν με τον κυρίαρχο (Βλέπε μετακλητοί, κομματικό κράτος). Η ενίσχυση της δυσπιστίας και της εχθρότητας ανάμεσα σε τοπικούς ηγετίσκους. Η ενθάρρυνση άσκοπων δαπανών(ναι, ναι) που μειώνουν την ικανότητα για πολιτικές και στρατιωτικές δαπάνες. Ο Kant ήταν υποστηρικτής αυτής της τακτικής, επισημαίνοντας ότι «το πρόβλημα της δημιουργίας ενός κράτους μπορεί να λυθεί ακόμη και από ένα έθνος διαβόλων», αρκεί να διαθέτουν ένα κατάλληλο σύνταγμα το οποίο να μπορεί να αντιμετωπίζει τις αντίπαλες φατρίες μεταξύ τους με ένα σύστημα ελέγχων.
Αυτή τη στρατηγική τεχνική, δηλαδή του «Διαίρει και Βασίλευε», που μπορεί να εφαρμόσει ένα ηγέτης, προϋποθέτει ο ηγέτης να έχει κάποια ψυχικά χαρακτηριστικά. Ο Clive R. Boddy διαπίστωσε ότι η στρατηγική τεχνική του «Διαίρει και Βασίλευε» ήταν μια κοινή στρατηγική από ψυχοπαθείς που τη χρησιμοποίησαν για να βοηθηθούν στην παγίωση και την προώθηση της δύναμης τους στην ιεραρχία. Επιπλέον, δεν μπορεί κανείς να εφαρμόσει τέτοια στρατηγική εάν δεν είναι εξαιρετικά νάρκισσος. Επισημαίνει ότι στην πολιτική η έννοια αναφέρεται σε μια στρατηγική που διαλύει τις υπάρχουσες δομές εξουσίας και εμποδίζει τη σύνδεση των μικρότερων ομάδων εξουσίας προκαλώντας αντιπαλότητες και διαφωνίες μεταξύ των ανθρώπων, ώστε να αποτρέψουν οι εκάστοτε ηγεσίες μια εξέγερση εναντίον των ελίτ ή των ανθρώπων που εφαρμόζουν τη στρατηγική. Ο στόχος είναι είτε να χτυπήσουν τις κατώτερες τάξεις για να αποτρέψουν μια επανάσταση εναντίον τους, είτε να παρέχουν μια επιθυμητή λύση στην αυξανόμενη διαμάχη που ενισχύει τη δύναμη των ελίτ.
Το «Διαίρει και Βασίλευε» είναι μια τόσο αρχαία ιστορία, μα τόσο διαχρονική και τόσο σύγχρονη που τη συναντούμε μπροστά μας διαρκώς. Η πανδημία επέτεινε στο μέγιστο βαθμό αυτή την τεχνική, σε βαθμό που θα πρέπει να είναι αφελής κανείς για να μην τη διακρίνει.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης

Το μίσος είναι ένα αρνητικό συναίσθημα, ιδιαζόντως δυσάρεστο. Το μίσος εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους σε διαφορετικές περιπτώσεις. Ο πυρήνας του συναισθήματος του μίσους αποτελείται από τρία συστατικά τουλάχιστον. Αυτός είναι και ο λόγος που εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους.
Το πρώτο συστατικό του μίσους αποτελείται από το ανοίκειο. Το ανοίκειο στο μίσος χαρακτηρίζεται από αποτροπή και αηδία. Ενώ η οικειότητα περιλαμβάνει την αναζήτηση της εγγύτητας, το ανοίκειο χαρακτηρίζεται από την απόσταση. Η απέχθεια και η αηδία μπορεί να προκύψουν από τα χαρακτηριστικά ή τις ενέργειες του ατόμου. Συνήθως οι ενέργειες αυτές είναι απάνθρωπες. Σε κάθε περίπτωση το μισητό άτομο οπωσδήποτε έχει πληγώσει ανεπανόρθωτα το άτομο που έχει το συναίσθημα του μίσους.
Το δεύτερο συστατικό του μίσους είναι το πάθος, το οποίο εκφράζεται ως έντονος θυμός ή ως φόβος. Τα δύο υποσυστήματα του πάθους, λοιπόν, είναι ο θυμός και ο φόβος. Ο θυμός οδηγεί συχνά το άτομο στο να προσεγγίσει το μισητό άτομο για να του κάνει κακό. Έτσι, εξουδετερώνεται ο φόβος. Αυτή η συνιστώσα του μίσους αναπτύσσεται συνήθως γρήγορα και έχει συχνά κακό τέλος.
Το τρίτο συστατικό του μίσους είναι η απόφαση / δέσμευση, η οποία χαρακτηρίζεται από την υποτίμηση και τη μείωση του μισητού ατόμου, μέσω της περιφρόνησης. Ο στόχος εκείνων, που προκαλούν μίσος σε έναν άνθρωπο, είναι να αλλάξουν τις απόψεις μιας ομάδας του πληθυσμού, έτσι ώστε ένας άνθρωπος να υποτιμηθεί στη συνείδηση μιας ομάδας πληθυσμού. Με άλλα λόγια, αυτό το είδος του μίσους θα μπορούσε να θεωρηθεί ως «πλύση εγκεφάλου».
Εν κατακλείδι, το συναίσθημα του μίσους είναι ένα άκρως τοξικό συναίσθημα, που ο άνθρωπος που το βιώνει δηλητηριάζει αυτόν και το περιβάλλον του.

Τριαντάφυλλος Σερμέτης

Τα τελευταία χρόνια,  εξαιτίας των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτισμικών βίαιων αλλαγών και την επισφάλεια και τον φόβο που αυτές προκαλούν, αυξάνεται η συναισθηματική ευαλωτότητα των ανθρώπων. Αυτό το γεγονός έχει ως συνέπεια να πληθύνουν οι άνθρωποι,που βασική τους ασχολία είναι να "βοηθήσουν" τους ανθρώπους αυτούς. Η "ψυχολογία" έγινε κυρίαρχο επάγγελμα από ανθρώπους που δεν έχουν καν σπουδάσει ψυχολογία, αλλά με μερικά σεμινάρια ή ,"μεταπτυχιακά" δηλώνουν ψυχολόγοι. Πέρα από το προφανές, ό,τι δηλαδή υπάρχει οικονομικό κέρδος από την εκμετάλλευση της αδυναμίας κάποιων συνανθρώπων μας, ο κύριος λόγος της "βοήθειας" των "ψυχολόγων" παντός είδους, πιστεύω ακράδαντα οφείλεται στις δικές τους αδυναμίες. Να κυριαρχήσουν δηλαδή και να εξουσιάσουν άλλους ανθρώπους ώστε να νιώσουν την ηδονή που έχασαν. Εν ολίγοις, πρόκειται για ανθρώπους ανέραστους που πρώτα από όλα χρειάζονται βοήθεια οι ίδιοι.

Τριαντάφυλλος Σερμέτης

Τα τελευταία τριάντα χρόνια συνηθίζω να περπατώ για αρκετές ώρες κυρίως στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, επειδή μου αρέσει να παρατηρώ τις γωνιές της, τα κτήρια της και τους ανθρώπους της. Το περπάτημα στην πόλη μου έδινε τη δύναμη να στοχάζομαι και να νοώ πράγματα και καταστάσεις. Τον τελευταίο καιρό, λόγω υποχρεώσεων συγγραφικών και άλλων, δεν ασκούσα τη συνήθεια αυτή. Σήμερα αποφάσισα να περπατήσω διατρέχοντας όλο το κέντρο. Συνειδητοποίησα, όμως, έξαφνα ότι η πόλη αυτή βαλκανοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Το περιβάλλον της θυμίζει έντονα την Ανατολική Ευρώπη της δεκαετίας του 1990. Στην πλειονότητα των ανθρώπων παρατήρησα ζωγραφισμένα στα πρόσωπά τους τον φόβο για το μέλλον, την απελπισία, τον πόνο. Η στάση των σωμάτων προδιέθετε μια κακομοιριά, ίσως μιζέρια και σίγουρα παραίτηση.


Έντεκα χρόνια μετά την πτώχευση της χώρας και ένα χρόνο τώρα με την πανδημία οι πληγές και τα τραύματα που υπάρχουν στο σώμα της κοινωνίας διευρύνονται αντί να επουλωθούν. Σταδιακά ολόκληρη η κοινωνία, εκτός από τις γνωστές(sic) εξαιρέσεις, εξαθλιώνεται αργά και σταθερά με συστηματική μέθοδο. Άλλοτε με πρόσχημα την οικονομική κατάρρευση, άλλοτε με πρόσχημα μια πραγματική κατά τα άλλα πανδημία, η ελληνική κοινωνία βυθίζεται όλο και περισσότερο στη φτώχεια και στην εξαθλίωση, οικονομική, πνευματική και πολιτιστική. Φυσικά όλη αυτή η θλιβερή κατάσταση, κατά την άποψή μου, θα φέρει στο εγγύς μέλλον και μεγάλη εθνική ήττα, με απώλεια εδαφών και εθνικής κυριαρχίας.


Το χειρότερο, όμως, κατά τη γνώμη μου δεν είναι κυρίως αυτό. Το τρομακτικότερο και το πιο ανησυχητικό από όλα είναι ότι οι άνθρωποι αρχίζουν να συνηθίζουν το τέρας αυτό και να φαίνεται σε αυτούς φυσιολογικός αυτός ο τρόπος ζωής. Είναι φρίκη ένας λαός να αποδέχεται τη μοίρα της οριστικής αφάνισής του.

Τριαντάφυλλος Σερμέτης

 

Today 5

Yesterday 16

Month 157

All 82411

Counter