Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Νεωτερικότητα, ανθρώπινη φύση και πρόοδος
- Κατηγορία: Παρουσιάσεις
το ResPublica.Gr συνομιλεί με το περιοδικό Φιλοσοφείν (https://www.facebook.com/Philosophein...) (http://philosophein-periodiko.blogspo...).
H συζήτηση θα επικεντρωθεί σε ζητήματα που αφορούν:
1) τη φύση του ανθρώπου και την ανθρώπινη κατάσταση,
2) την τεχνολογική εξέλιξη, την τεχνική και την πρόοδο.
3) Θα γίνουν αναφορές στην ελευθερία και την επιτρεπτικότητα καθώς και σε προνεωτερικές προσεγγίσεις του φυσικού δικαίου και του ιστορικισμού.
Συμμετέχουν οι:
- Ηλίας Βαβούρας (Φιλοσοφείν), Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
- Τριαντάφυλλος Σερμέτης (Φιλοσοφείν), Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
- Μιχαήλ Θεοδοσιάδης (ResPublica), Διδάκτωρ Goldsmiths, University of London.
-Γιώργος Δρίτσας (ResPublica), Mphil Ιστορία της Φιλοσοφίας και των Ιδεών.
Τη συζήτηση προλογίζει ο Δρ. Ηλίας Βαβούρας.
Ο Κοινός Δεσμός του Πόνου
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Όταν στοχαζόμαστε για τον ανθρώπινο πόνο, αναδύονται στην επιφάνεια τάσεις συμπόνοιας. Όταν, όμως, χρειάζεται να εκφέρουμε τις απόψεις μας, για την πολιτική και τη θρησκεία, τότε εκφράζονται διαφωνίες και εμπλεκόμαστε σε διαμάχες. Θυμάμαι πριν από πολλά χρόνια τη δεκαετία του 1980 είχα δει μια ταινία (δεν θυμάμαι το όνομά της), η οποία απεικόνιζε τον ρωσικό λαό με έναν φυσικό τρόπο. Έδειχνε τις Ρωσίδες με τα μωρά τους και τους Ρώσους μπαμπάδες να παίρνουν τα παιδιά τους και να πηγαίνουν για πικνίκ. Εκείνη την εποχή, το να παρουσιάζονται οι Ρώσοι κατ’ αυτόν τον τρόπο, ήταν κάτι ασυνήθιστο, διότι το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής προπαγάνδας τους παρουσίαζε σαν τέρατα ή σαν σκληρούς και κακούς ανθρώπους, έτσι που ποτέ δεν θα μπορούσε να τους θεωρήσει κανείς ως κανονικούς ανθρώπους. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα με άλλους λαούς, θρησκείες, πρόσφυγες, μετανάστες κ.λπ. Για να αποκτήσει κάποιος την επιθυμία να σκοτώσει ανθρώπους, τότε θα πρέπει να παρουσιάζονται κατά αυτόν τον τρόπο. Δεν μπορεί κάποιος να σκοτώσει εύκολα άλλον ή άλλους, εάν συνειδητοποιήσει ότι και οι άλλοι υποφέρουν με τον ίδιο τρόπο που υποφέρεις κι εσύ. Θα πρέπει λοιπόν να σκέφτεται κάποιος ότι οι άλλοι είναι άπονοι, ανήθικοι, ανάξιοι και κακοί για να τους δει ως εχθρούς. Πρέπει να σκέφτεται ότι είναι κακοί και ότι είναι καλό να απαλλαγεί από αυτούς. Έχοντας αυτή τη στάση, μπορεί κάποιος να οικοδομήσει μια ολόκληρη ιδεολογία του κακού(φασισμός), καθώς μπορείς δικαιολογημένα να τους βομβαρδίζεις και να τους πυροβολείς. Εάν όμως έχεις στον νου σου τον πόνο, που είναι ο κοινός μας δεσμός, τότε δεν θα είσαι τόσο ικανός να κάνεις κάτι τέτοιο εύκολα. Αν δεν συνειδητοποιήσει κάποιος ότι ο πόνος είναι κοινός, αλλά θεωρεί ατομικιστικά ότι ο πόνος του οφείλεται στους διαφορετικούς άλλους, τότε τον κυριεύει ο θυμός που εύκολα μετατρέπεται σε μίσος.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Αρχαία Τριάδα
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Η Αρχαία Τριάδα της Αλήθειας, της Καλοσύνης και της Ομορφιάς μπορεί να φαίνεται μια αφελής ή και κενή έννοια πλέον στην εποχή του ψεύδους, της κακίας και της ασχήμιας, μια ξεθωριασμένη φόρμουλα των αξιών και των αρχών της ανθρώπινης συνείδησης. Σύντομα, όμως, η ανθρωπότητα και ξέχωρα ο κάθε άνθρωπος θα ανατρέξει στο λυκόφως της ζωής για να αναρωτηθεί για ποιον λόγο του δόθηκε το μεγαλύτερο δώρο και ποιον σκοπό εξυπηρετεί αυτό.
Ακόμα και δεμένοι με τις αόρατες αλυσίδες ενός αόρατου εχθρού οι άνθρωποι είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν τον σκοπό της Αλήθειας, της Καλοσύνης και της Ομορφιάς. Τότε οι άνθρωποι θα πάψουν να είναι αναίσθητοι, θα είναι σε θέση να ακούσουν τους πόνους των άλλων, να διακρίνουν τη ξεχωριστή έκφραση του άλλου. Μόνον τότε θα σπάσουν τις αλυσίδες της αδιαφορίας, της απομόνωσης και της ιδιοτέλειας (συστατικά στοιχεία της δυστυχίας τους) και θα ορίσουν οι ίδιοι τη ζωή τους.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης
Η Έννοια της Βίας
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Ο Μουσολίνι πίστευε ότι η δημοκρατία ήταν ένα αποτυχημένο σύστημα. Πίστευε ότι η ελευθερία της έκφρασης και η ελευθερία των κομμάτων ήταν απάτη και ότι ο φασισμός θα οργάνωνε ανθρώπους κάτω από μια αυταρχική κρατική εξουσία. Η ιδέα είναι ότι ο άνθρωπος θα είναι πιο ελεύθερος γιατί δεν θα έχει ταξική συνείδηση, κάτι που ασφαλώς βολεύει την ελίτ. Απλώς ο πολίτης θα πρέπει να λατρεύει το έθνος ως το καλύτερο από όλα.
Το συμπέρασμα αυτής της πεποίθησης είναι η ιδέα ότι ο,τιδήποτε μπορεί να εμποδίσει τη διαφορετική άποψη περί έθνους θα πρέπει να εξαφανίζεται με βίαιο τρόπο. Στην πραγματικότητα, η βία θεωρήθηκε ότι ήταν ωφέλιμη για την κοινωνία.
Η «κοινωνία» δεν ήταν μια ακαθόριστη ιδέα για τους fasci. Μάλλον, ο Μουσολίνι και όσοι ήρθαν μετά από αυτόν είχαν πολύ συγκεκριμένες ιδέες για το ποιος θα γίνει μέρος του έθνους. Εκείνοι που δεν ταιριάζουν στο συγκεκριμένο καλούπι θεωρούνται ως διαταραγμένοι και ως εκ τούτου θα πρέπει να αφανιστούν με τη βία.
Η βία είναι ένα φαινόμενο που οφείλεται σε έναν ασυγκράτητο θυμό. Ο θυμός ως συναίσθημα είναι πολυπαραγοντικό φαινόμενο, αλλά κυρίως οφείλεται στην κοινωνική εξαθλίωση που αυτή οφείλεται κυρίως στην έντονη κοινωνική ανισότητα, δημιουργώντας ταυτόχρονα αυτή μηδενιστικές τάσεις αποδιοργανωμένων και αποσυντονισμένων ατόμων δίχως στόχους και νόημα στην εξαθλιωμένη ζωή τους.
Το Χάος
- Κατηγορία: Παράκαιροι Συλλογισμοί
Στο μυστήριο πάντα υπάρχει μια ακατανίκητη έλξη που δεν υφίσταται ποτέ στο ήδη φανερό και λυμένο. Φαίνεται ότι η εποχή μας αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία και είναι η κατάλληλη στιγμή για να απαλλαγεί από την αιτιότητα και τη λογική, να απαλλαγεί ο άνθρωπος από τον εσώτερο εαυτό του και τη σύνολη ύπαρξή του. Είναι η κατάλληλη στιγμή της μεγάλης επανεκκίνησης του ανθρώπου να μετατραπεί σε μετάνθρωπο. Το μυστηριώδες της ανθρώπινης ύπαρξης μετουσιώνεται σε μια πλήρως μηχανική ουδετερότητα. Η ψηφιακή ανθρωπότητα προϋποθέτει το χάος. Στο χάος δεν υπάρχει ποτέ λάθος. Παύουν να υπάρχουν τα οριακά γεγονότα της ζωής (θάνατος, φόβος, αγωνία, απελπισία, ενοχή). Παύει να υφίσταται ο άνθρωπος.
Τριαντάφυλλος Σερμέτης